Friday, August 30, 2013

HARI KEMERDEKAAN MALAYSIA KE-56


s
Selamat menyambut Hari Kemerdekaan ke-56 dan Hari Malaysia ke-50. Tema hari kemerdekaan pada tahun ini adalah Malaysiaku Berdaulat : Tanah Tumpahnya Darahku.


Kemerdekaan yang dikecapi bermakna kita bebas bukan sekadar daripada penjajahan fizikal malahan mencakupi spiritual dan mental. Erti kemerdekaan yang dinikmati ialah membebaskan diri daripada cengkaman kuasa asing seterusnya berusaha bangkit sebagai bangsa bermaruah. Kekuatan politik untuk memperolehi kemerdekaan perlu didokong oleh penguasaan ilmu pengetahuan untuk mempercepatkan proses pembangunan negara. 

Menjadi tanggungjawab rakyat generasi baru hari ini untuk mengenang dan menghayati erti kemerdekaan. Tugas kita pada hari ini adalah memenuhi dada dengan ilmu pengetahuan agar kemerdekaan yang dimiliki dapat dipertahankan dan dikekalkan. Tanpa ilmu pengetahuan, kemerdekaan yang baru sahaja diperolehi amat rapuh.

Oleh itu, marilah kita bersama-sama berganding bahu memajukan diri kita dan pertahankan kedaulatan dan kebebasan yang sedang kita nikmati ini. Jangan kita gadaikan maruah tanah air tercinta ini semata-mata untuk kepentingan satu-satu pihak dan diri sendiri.

Akhir kalam, selamat menyambut Hari Kemerdekaan ke-56. Hayatilah erti dan nilai kemerdekaan yang kita miliki ini. 

MERDEKA ! MERDEKA ! MERDEKA !



No comments:

Post a Comment